MEI 2021 - AANKONDIGING 3de DRUK VAN HET FAMILIESTAMBOEK

In september 2016 verscheen de langverwachte Genealogie van Meirhaeghe. De interesse voor dit werk oversteeg alle verwachtingen. Reeds in oktober beslisten we dat er een tweede druk moest komen. In december 2016 rolden deze exemplaren van de persen. Intussen zijn we in 2021 aanbeland bij de derde druk. Familieleden die een exemplaar wensen kunnen contact opnemen met de familievereniging (via de contactpagina op deze website) om hun exemplaar te reserveren.

Boek 1 bevat Deel I vertelt het verhaal van werkelijk àlle Van Meirhaeghes die tussen het jaar 1200 en begin 1800 in en rond bakermat Wortegem geleefd hebben. In principe kan iedereen die zijn voorouders kent tot halfweg de jaren 1800, probleemloos aansluiten bij wat hier gepubliceerd wordt. Dit deel is gemeenschappelijk voor alle Meirhaeghes, mét of zonder “Van”, of hoe hun naam ook moge gespeld worden. Ons onderzoek wees immers uit dat alle naamgenoten die vandaag de dag waar dan ook wonen, afstammen van één en dezelfde gemeenschappelijke stamvader – Lodewijck Van Meerhaeghe – die omstreeks het jaar 1500 te Wortegem leefde. Deze Lodewijck is ook de man die, als schepen van Walem, met een meermin zegelde. Op basis van zijn zegel lieten we ons familiewapen ontwerpen. Uiteraard hebben we het ook uitgebreid over onze historische familiewapens : de meermin en de dolfijn én over de herkomst, de betekenis en de schrijfwijze van onze familienaam.

Boek 2 valt uiteen in twee grote hoofdstukken die we Deel II en Deel III noemen. Deel II brengt de volledige West-Vlaamse of Kanegemse tak in kaart. Deze struik schoot aldaar wortel nadat Jan Van Meirhaeghe in 1635 van Nokere naar Kanegem verhuisde en vertakte zich in de omliggende gemeenten. Daar viel begin jaren 1700 de “Van” weg. Alle Meirhaeghes-zonder-Van die ooit geleefd hebben tussen de aankomst in Kanegem halfweg de 17de eeuw tot op vandaag, worden hier bijeengebracht.  Deel III bevat stamreeksen van Van Meirhaeghes die niet bij de Kanegemse tak thuishoren en waartoe de meerderheid van de levende naamdragers behoort. Deze gegevens omspannen de periode 1800-1850 tot op vandaag.

Verder bevatten de boeken nog losse bijdragen over een rouwpaneel of schilderij dat omstreeks 1735 in de kerk van Wortegem, boven het graf van enkele gefortuneerde Van Meirhaeghes hing, en dat een paar jaar geleden bij het bekende Veilinghuis Bernaerts werd verkocht en over de Schotse Van Meirhaeghe-tartan. De absolute kers op onze familietaart vindt u in de slotbijdrage over “Genealogie en DNA-logie” met de fascinerende  en verrassende resultaten van het DNA-onderzoek door de Universiteit van Leuven, waar de bestuursleden, samen met enkele vrijwilligers, voorjaar 2016 aan deelnamen.  Vele uren boeiende lectuur verzekerd op uw warme winteravonden.

Indien je je boeken wil komen afhalen bij één van de bestuursleden kan dat ook, dan dien je geen portkosten te betalen. Je kan het boek komen afhalen op volgende locaties, na afspraak per mail: Harelbeke (Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.), Beervelde (Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.), Escanaffles (Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.), De Pinte (Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien. of Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien.).