In speculo primum spectare -

"eerst in de spiegel kijken".

Zo luidt onze wapenspreuk.

Een oproep is het: ken uzelf.

Want de spiegel van het verleden

is het venster van de toekomst.

Welkom!

Koningin Mathilde en de Van Meirhaeghes (2024)

We wisten al dat Koningin Mathilde enkele druppels Meirhaeghe-bloed in de aderen heeft.
Onlangs kwamen we erachter dat zij ook via een tweede bloedlijn van de Van Meirhaeghes afstamt.
Een bijgewerkte en aangevulde versie van ons vorige artikel maakt alles duidelijk.
Meer weten? Klik hier

Een vergeten/verloren twijg op de familiestamboom geënt: de Meyerhaeghes (2023)

Alweer een nieuwe bijdrage aan de familiegeschiedenis! Lucien Van Meirhaeghe en Herman Meirhaeghe brengen ons het verhaal van een tak *van* Meirhaeghe waar ze nog geen weet van hadden bij het verschijnen van de familiegenealogie: de Meyerhaeghes. Deze vergeten loot konden ze enten op de grote familiestamboom.

Meer weten? Klik hier.

De Duitse tak van de Meirhaegheboom

Post uit Duitsland... Via een verrassende email van een nazaat van de familie aan onze vereniging komen we een naar Duitsland uitgeweken tak van de familie op het spoor...

Meer weten? Klik hier.

“Le fabuleux destin d’ Adolpha Van Meerhaeghe”

Maak kennis met het schokkende levensverhaal van Adolpha Van Meerhaeghe. Over haar erg bewogen en diep problematisch leven in de marginaliteit – armoede, misbruik, familiaal geweld, alcoholisme, doodslag, gevangenis - schreef Adolpha een autobiografisch boek : “Une vie bien renger d’Adolpha”,dat ik uit het Frans vertaalde.

Meer weten? Klik hier.

Derde druk Familiegenealogie *van* Meirhaeghe

...is nog steeds beschikbaar.

Acht eeuwen familiegeschiedenis, verhaald in twee boekdelen - een uniek werk van de hand van onze stambewaarder Herman Meirhaeghe.

U kan uw exemplaar bestellen door een eenvoudig mailtje aan Dit E-mail adres wordt beschermd tegen spambots. U moet JavaScript geactiveerd hebben om het te kunnen zien. of via de pagina contact van deze website. De beide boekdelen samen (840 pagina's) kosten 55€.